Seminārs par neformālo izglītību
22.martā ESF projekta “Nodarbināto
personu profesionālās kompetences pilnveide” koordinatore tehnikumā
Zanda Šlegelmilha piedalījās Kurzemes plānošanas reģiona pieaugušo
izglītības tīkla seminārā “Neformālās izglītības programmas:
sagatavošana, īstenošana, kvalitāte”. Semināra aktualitāti noteica
jaunais uzsaukums VIAA administrētajā projektā “Nodarbināto personu
profesionālās kompetences pilnveide”. Tajā pirmo reizi ir iekļautas
mūžizglītības kompetenču programmas, kurās var pieteikties strādājošie
neatkarīgi no darbības nozares.
Izglītības vajadzību sarakstā ir iekļautas programmas“ Digitālās prasmes
darba vajadzībām”, “Finanšu un informācijas pratība pieaugušajiem”,
“Dizaina domāšana uzņēmējiem”, “Komandas darba vadīšanas ABC” ,
“Latvisko ēdienu gatavošanas tradīciju saglabāšana” un citas. Tas dod
iespēju mācīties tiem, kuri iepriekš specializētajā programmu
piedāvājumā sev neko piemērotu neatrada. Tagad daudz kas atkarīgs no tā,
kā pratīsim šīs iespējas izmantot.
Semināra dalībnieki: pašvaldību pieaugušo izglītības koordinatori,
augstskolu un tehnikumu speciālisti, biedrību pārstāvji dalījās pieredzē
par neformālās izglītības programmu īstenošanu. Joprojām izglītības
pieejamību lielā mērā nosaka tās īstenošanas vieta un laiks. Lielajās
pilsētās un reģionālās attīstības centros piedāvājums ir pietiekams, bet
cilvēki no lauku novadiem uz mācībām tālu no dzīves vietas nebrauc.
Izglītības iestādes ir gatavas īstenot savas programmas arī izbraukumā,
taču praktiski tam ir zema varbūtība. Valsts izglītības attīstības
aģentūra (VIAA), kura administrē projektu, ir noteikusi, ka izglītības
iestāde var īstenot programmu tikai tajā teritorijā, kurā tā ir
reģistrēta. Ja Liepājas universitāte, tad tikai Liepājā, ja Saldus
tehnikums, tad tikai Saldū. Lai Liepājas universitātes pedagogi
izbrauktu kaut vai uz Nīcu, universitātei par jaunu ir jāsniedz
reģistrācijas dokumenti. Birokrātiskie šķēršļi mazina izglītotāju
entuziasmu, un mūžizglītības piedāvājuma paplašināšanās lauku novados
nav īsti gaidāma. Arī mācību laiks ietekmē pieaugušo lēmumu. 4.kārtā
mācības visās programmās ir paredzēts uzsākt jūlijā. Kuldīgas
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikumā iepriekšējā kārtā, kas arī notika
vasarā, 20 cilvēki no tiem, kas bija pieteikušies mācībām, pārdomāja.
Arī pedagogus ir grūti pārliecināt par nepieciešamību strādāt vasarā,
kas tradicionāli šai profesijā ir atvaļinājumu laiks.
Mācīšanās ir rezultatīva, ja izglītības piedāvājums saskan ar mācīties
gribošo pieaugušo gaidām. Un pieaugušo intereses ir dažādas. Vairākās
pašvaldībās ir izkristalizējusies mērķa grupa – 25 -30 gadus vecas
māmiņas, kuras vienas audzina bērnus, jo vīri strādā ārzemēs. Pašām
māmiņām ir tikai vidusskolas izglītība un nav iepriekšējā darba
pieredzes. Viņas interesējas par grāmatvedības, lietvedības, dizaina un
fotokursiem, jo iegūtās prasmes ļautu atrast darbu dzīvesvietas tuvumā.
Taču projekta ietvaros no darba tirgus viedokļa šāds piedāvājums netiek
uzskatīts par perspektīvu. Grūtības atrast atbilstošu piedāvājumu ir arī
sievietēm pēc 50 gadiem un citām pieaugušo grupām. Kurzemē pieaugušo
izglītībā aktīvi darbojas nevalstiskās organizācijas. Tās piedāvā
kultūrizglītības un amatniecības programmas, kā, piemēram, keramika,
podniecība, porcelāna apgleznošana. Tām ir atsaucība no pieaugušo puses,
taču projekta ietvaros šīs izglītības vajadzības netiek atzītas.
Projekta priekšrocība ir tā, ka kursu dalībniekiem ir jāmaksā tikai 10%
no programmas izmaksām. Tādēļ reģiona izglītības iestādes cenšas
nodrošināt pieejamu un vajadzībām atbilstošu piedāvājumu. Piedalīties
seminārā īpaši tika aicinātas reģiona vispārizglītojošās skolas. Tajās
strādājošie mājturības, ekonomikas, datorzinību u.c. skolotāji ir
pietiekami kompetenti, lai īstenotu mūžizglītības programmas, un tā būtu
iespēja vietējiem iedzīvotājiem nodrošināt mācības dzīves vietas
tuvumā. Seminārā uzstājās IZM vecākā eksperte Laura Iveta Strode, kura
ir vadījusi mūžizglītības programmu aprakstu izstrādi un piedalās
programmu vērtēšanā. Viņas pieredze semināra dalībniekiem ļāva labāk
saprast, kā gatavot programmu pieteikumus un kā ņemt vērā vērtēšanas
nosacījumus. Bija daudz jautājumu, ieteikumu un arī savstarpējā
pieredzes apmaiņa starp dalībniekiem. Darot un pieņemot jaunus
izaicinājumus ir lielākas iespējas ievalkāt arī ne tik ērtas kurpes.
Informāciju sagatavoja Kurzemes plānošanas reģiona administrācijas
izglītības eksperte Ingrīda Muraškovska sadabībā ar Zandu Šlegelmilhu.